E-shopy se v poslední době staly (spolu s oblastmi rychlého stravování, textilní výroby a elektroodpadu) jedním ze zásadních zdrojů odpadů. V případě e-shopů se jedná o obalový materiál. Papír. Ano, o papíru nám říkají, že je to recyklovatelný obnovitelný materiál. Pokud vám tato informace stačí, neobtěžujte se dalším čtením.
Papír je základní balicí materiál používaný e-shopy. Chrání obsah během přepravy. A naprostá většina e-shopů se o osudy svých obalů nezajímá. Pak dochází k bizarním situacím, kdy vám z e-shopu přijde jedno tričko v krabici, do které by se vešla televize. Je to idiotské, viďte? A přeci zcela běžné. Bohužel. Před celou oblastí eCommerce tak stojí vcelku jednoduchá a netechnologická výzva: zmírnit následky své obalové politiky na životní prostředí. Protože – zjednodušeně řečeno – co prodaný kus zboží, to jeden obal navíc k již existujícímu balení od výrobce.
JDE TO MĚNIT? JISTĚŽE.
Fajn, řeknete si, co s tím? Krabice, které ještě mohou sloužit, nelze nikam odevzdat. Pouze do modrých kontejnerů na papír, jejichž obsah se recykluje. Ze staré krabice sice teoreticky vznikne nová, ale za cenu velké spotřeby energie, vzniku emisí... atakdál. To je nejenom neekologické, ale i neekonomické. Dejme e-shopům nebo legislativě čas a podívejme se, jak je možné měnit zaběhnutou obalovou kulturu již teď. Jako příklad uvádím e-shop Econea. Přišel jsem na něj náhodou, když jsem sháněl opakovaně použitelný kelímek na kávu, protože mi stávající způsob prodeje kafe do jednorázových kelímků připadá zhovadilý (více o tom ZDE). Zatímco většina e-shopů balí své zboží tak, aby to fungovalo co nejjednodušeji a hlavně to bylo co nejlevnější (nákup standardizovaných obalů a výplní), Econea na to šla jinak.
Vycházeli z toho, že tento vnější obal chrání zboží jen po dobu přepravy. A pak je ihned vyhozen. Potřebuje skutečně zákazník převzít od dopravce zboží v perfektním novém vnějším ochranném obalu? Ne. Jde mu o to, aby obal ochránil to, co je uvnitř. A to splní i takový obal, který byl předtím použit. Jinak řečeno, Econea se snaží do svého provozu vnést myšlenku Re-Use – znovupoužitelnosti. Zkrátka v Econea si dali tu práci navíc a začali se poohlížet po již použitých obalech. Sehnali několik firem, které jim použité obaly dodávají a zahájili spolupráci s firmou Recyklbox, která se prodejem použitých lepenkových obalů (mimo jiné) zaobírá. E-Shop Econea tak využívá v rámci prodeje již použité krabice, opakovaně využívají i výplně. A to jak papírové, tak plastové bublinkové.
JInak řečeno, Econea udělal zásadní krok v rámci tzv. "last mile", čímž se v oblasti eCommerce rozumí doprava k zákazníkovi. Jelikož se jedná o relativně velký e-shop, lze usuzovat, že tento přístup je schůdný i pro ostatní e-shopy, budou-li chtít. A to bez ohledu na to, prodávají-li eko zboží, textil nebo erotické pomůcky. Když se chce, tak to jde. A nemusíte být ekoaktivisty. Ani nesmiřitelnými bojovníky. Jak říkají zakladatelé e-shopu Econea: "stačí si zamést před vlastním prahem."