Velké věci mají nenápadné začátky. Nejinak tomu bylo v případě dnes již kultovní švýcarské značky upcyklovaných produktů Freitag, bratrů Markuse a Daniela, jejichž příjmení firma nese. Tím nenápadným začátkem byla potřeba nějakým způsobem bezpečně ochránit jejich výtvory – oba byli v té době grafickými designéry. A tehdy, v roce 1993, vznikla vlastně první legendární taška Freitag. Od první tašky, která vznikla u nich doma v obýváku, byl díky jejich invenci a kreativitě jen krůček k tomu, aby ze svého sídla v Curychu expandovali své produkty do Evropy (pravda, v naší části je tato značka známá jen několika málo lidem sledujícím trendy) a následně i do Asie.
V roce 2017 disponuje značka Freitag 15 tzv. F-Story a téměř pěti sty distribučními místy. Svou velikostí tak začíná konkurovat tradičním výrobcům doplňků, které známe z shopping mallů nebo běžných e-shopů. Což je přinejměnším povzbudivé. Produkty Freitag, podobně jako třeba výrobky amerického AlchemyGoods nebo španělské firmy Vaho, využívají materiály, které by se jinak staly odpadem. V tomto případě jsou tašky a ostatní doplňky vyráběny primárně z kamiónových plachet. Dále jsou využívány i další materiály, které Freitag odkloňuje z tradičních odpadových toků. Bezpečnostní pásy (s těmi skvěle pracuje česká firma ZasPas), nebo dušemi z pneumatik. Jediné součástky, které je nutno vyrábět jsou zipy a spony.
Na výrobcích Freitag je zřetelná velmi kvalitní řemeslná kvalita. Materiál není nijak chemicky upravován, takže získáte naprosto autentický kus plachty přetvořený do designovaného batohu, nebo tašky. Batohy i tašky jsou ergonomicky skvěle řešené a umožňují i víze způsobů nošení.
Další nespornou výhodou značek jako je Freitag je to, že se vyrábějí lokálně. Žádná Čína. Žádná carga pendlující mořem i vzduchem a především po silnicích. Právě lokální výroba začíná být něco, co dokáže pomoci tzv. cirkulární ekonomice (nebo jak se tomu letos říká). Materiál se sbírá i zpracovává lokálně. To, že se pak produkty rozlétnou do celého světa, je ryzí ekonomická nutnost, bez které žádný obchod nemůže existovat.
O tom, že se v případě Freitag nejedná o partičku ekonadšenců, ale o seriózní businessmany 21. století, svědčí nejenom impozantní velikost jejich podniku, obchodní úspěchy ale především to, že Freitag dokazuje, jaký potenciál v sobě přístup upcyklace skrývá. V jejich případě lze bezesporu mluvit o průmyslové upcyklaci. Tedy oboru, kterým se dříve či později budou muset začít zaobírat i konvenční výrobci – tedy samozřejmě jen v případě, že to s ochranou tzv. životního prostředí, snižováním množství odpadů (...) budou myslet vážně.
Důkazem vizionářství majitelů značky Freitag je to, že se pouštějí i do dalších způsobů, jak vyrábět a pokoušet se při tom snižovat škody, které jejich výroba způsobuje. Více v tomto videu. A tím vychvalování firmy Freitag ukončujeme :-)