Malý test tzv. udržitelnosti osobního vyzvednutí
Osobní vyzvednutí zboží z e-shopů na jednom výdejním místě je v současnosti optimální způsob, jak se zmocnit svých zakoupených pokladů. Důvod je prostý: odpadá rozvážka na jednotlivé adresy nebo po výdejnách typu Balíkovna, Zásilkovna. Prostě auta jezdí méně.
Ale i tak prostá věc, jako je osobní výdej zboží na centrálním výdejním místě (výdejna e-shopu) lze dělat jinak. Podívejme se zběžně na čtyři nejznámější prodejce parfumerie v ČR. Notino, parfemy.cz, ProdejParfemu.cz a Elnino! V čem se tyto obchody liší si netroufám tvrdit. A je to jedno. Všechny fungují jako přeprodejci parfumérie a drogistického zboží. Takže, jak vám tyto e-shopy vydají vaše zakoupené zboží přímo na své pobočce?
Vyzvednutí na výdejně e-shopu
Notino (pobočka Florentinum, Praha 1) link
Zboží dostanete v zapečetěném igelitovém pytlíku. Záleží pak na obsluze, jestli se odhodlá k dotazu, chcete-li pytlík ještě vložit do reklamní tašky nebo ne. Některá z dam se zeptá, jinou je třeba na zbytečnost takového kroku upozornit. Na místě je podotknout, že taška je černá, tudíž z pohledu recyklace problematická, protože obsahuje velké množství barviva, které komplikuje recyklaci.
Parfemy.cz (pobočka pasáž Oasis Florenc, Praha 1) link
Pro zjednodušení přepravy jsem dostal své zboží v zalepené zcela nové papírové krabici. Obsluha se nedivila, když jsem požádal, aby krabici otevřela, že si vezmu jen obsah. Krabici mohou znovu použít. Udělají-li to, netuším. Vzhledem k množství použitých krabic by to bylo nanejvýš praktické – když už je třeba každou zásilku balit do extra obalu. Tašku mi nenabídli.
ProdejParfemu.cz (pobočka Na Florenci 23, Praha 1) link
Objednané zboží mi bylo vydáno po kusech (jak řeší logistiku převozu ze skladu netuším). Když jsem pochválil, že to zbytečně nebalí, paní mi sdělila, že vcelku hodně zákazníků říká to samé, ale je i hodně takových, kteří se dožadují tašky.
Elnino! (pobočka Pasáž Oasis Florenc, Praha 1) link
Zboží jsem dostal ve zcela nové papírové krabičce a papírovou odtrhávací páskou – tedy pro stejné účely již znovu nepoužitelnou. Uvnitř vycpáno nafukovacími plastovými výplněmi. Tašku paní nenabídla.
Takže rozdíly jsou
Tenhle malý „mystery shopping“ ukázal, že rozdíly ve stejné činnosti mohou existovat. Ponechme stranou, můžeme-li si v těchto e-shopech přikoupit bizarnosti typu ekologického balení nebo ekologické dopravy – kdy jde jen o obyčejnou monetizaci environmentálních témat. A to bez jakékoliv přidané hodnoty. Jde o to, jak tyto čtyři firmy přispívají k produkci zcela zbytečných odpadů.
Jednoznačným vítězem piditestu je zde e-shop ProdejParfemu. Důvod je zjevný. V rámci finální dodávky zboží zákazníkovi (markeťáci tomu říkají „poslední míle“) žádné obaly nepoužívá. Pokud si řeknete o tašku, dají vám ji. Co s vámi, že? U Notina lze igelitové pytle považovat za snesitelné. Bez nich to zřejmě logistika nedokáže a o tomto materiálu lze tvrdit, že je recyklovatelný – pokud ho zákazník do žlutého kontejneru hodí. Škoda, že na pytlíky lepí nálepky s EAN kódy. Vnucování tašek (jak bylo zmíněno, záleží na obsluze) lze chápat jako zažitý archetyp. Neudržitelně poraženými tu jsou Parfémy.cz a Elnino! Balit zboží, které si zákazník osobně vyzvedává přímo na jejich vlastní výdejně, do nových papírových (byť recyklovatelných) krabic – a vystýlat je výplní – je hloupost.
Může za to e-shop, nebo zákazník?
Ačkoli se ve výsledcích všerůzných kvantitativních výzkumů (těch, ve kterých se zaškrtávají předpřipravené odpovědi) můžeme dočíst, že zákazníci si přejí nakupovat více ekologicky, praxe ukazuje pravý opak. Za své peníze (a to i v rámci slev a akcí) chceme co nejvíc. Obchodník se vlastně jen přizpůsobuje, aby o „vážené“ zákazníky nepřišel. A zároveň z nich dostal co nejvíce peněz – to není míněno pejorativně. Chceš ekologicky nakupovat? Zaplať si za ekologické balení ... ať z toho taky něco máme. A vlastně celý obalový průmysl.
Proč přestat zbytečně balit, když můžeme balit ekologičtěji, že?
Poznámka: nákupy uskutečněné v Praze v roce 2021.