Koncem roku 2019 se chemický koncern Henkel (výrobce značek Persil, SIlan, Pur, aj.), spojil s řetězcem drogérií Rossmann. Henkel nabídne v síti drogérií možnost tzv. bezobalového prodeje svých výrobků. Akce má název „Drogerie bez obalu.“ Tím jak Henkel, tak i Rossmann, sledují cíl snížení spotřeby plastů, ochrany přírody... a tak. Hezké. Ve skutečnosti jde však o moudrý (bez ironie) marketingový krok, díky kterému bude Henkel první, kdo tento způsob prodeje komerčního drogistického zboží v ČR nabídne. Zabere tak místo konkurentům (nejspíše koncernům Unilever, ColgatePalmolive, Procter&Gamble, Reckitt Benckiser). Nebo jim podobný krok nadmíru zkomplikuje a prodraží. Více než o ekologii jde o strategii konkurenčního boje. A samozřejmě o prestiž spojenou s mantrou eko–přístupu. V podstatě nejde o nic špatného. V konečném důsledku si zákazník „užije pocit z nakupování.“ A uvěří, že pomáhá chránit přírodu. Ponechme stranou otázku, kolik let bude muset tento systém fungovat, aby zahladil svou tzv. ekologickou stopu, kterou zanechá při svém zřizování.
Jenomže... jenomže při všem tom boji proti plastovým obalům jednoho udiví, když si domů přinese plastovou krabici (mimochodem ze dvou druhů plastů, což komplikuje recyklaci) a v ní 8 – slovy osm – polštářkových tablet do pračky. Nechci sem zatahovat tzv. ekologické prací (potažmo jiné čisticí) prostředky. To protože z velké většině nejsou ekologické, jsou pouze alternativou ke komerční chemii. A z pohledu obalů jsou na tom úplně stejně. Takže 8 tablet v krabici, která jich pojme přinejmenším dvojnásobek. Přiznám se, že mi to moc nejde dohromady s výše zmíněnou aktivitou bezobalového prodeje značky Persil od firmy Henkel. Spíše mne to utvrzuje v tom, že aktivita koncernu Henkel a drogerie Rossmann je spíše výletem do krajiny greenwashingu.
Naivní zákazník = nejlepší zákazník
Lhostejno jestli Henkel, Unilever, ColgatePalmolive, Procter&Gamble nebo Reckitt Benckiser. S obaly jsou na štíru všichni. Zatímco Henkel vsadil na bezobalový prodej, Procter&Gamble slibuje výrobu plastových obalů z plastů vytěžených z moře. Což je dost přitažené za vlasy, když si představíte, jak takové plasty po pobytu v moři vypadají. Koncerny slibují, že od toho a toho roku sníží spotřebu plastů, plast bude vyroben z recyklátu nebo dokonce to, že všechny jejich obaly budou recyklovatelné (!). Ukázka ZDE. Jenomže pak v obchodě objevíte osm kapslí v plastové bedně. Čtyři tablety do myčky v plastovém sáčku nebo podobné blbiny. A už vůbec nemluvě o pidibaleních krémů, holicích pěn nebo šamponů, kdy je vlastně cena obalu větší než cena produktu uvnitř. Zamysleme se, jak mohou chemické koncerny, které nás zavalují svými vizemi udržitelnosti, bezobalovosti nebo ekologičnosti, zároveň prodávat produkty, které jdou zcela proti těmto trendům. Naopak množství zbytečných plastových obalů zvyšují.
Ponaučení? Vždy je nezbytně nutné brát řeči nadnárodních koncernů o ekologii, udržitelnosti (...) s maximální rezervou. To z toho důvodu, že (nejen) v jejich případě bude vždy na prvním místě obchodní zájem.